

Bu gorevi kabul etmesinin en buyuk sebebi kendi ortaya attigi teorilerin gercekligini kanitlamak idi ve oyle de oldu. Unutulmus, umut kesilmis ve insandan cok bir esya gidi davranilan idiot cocuklari sevgi, ilgi ve en beceri ile egitmis, bu sure icinde kendi urettigi materyallerle okuma yazma ogretmistir. 8 yasindaki cocuklarin katildigi tum Italya'da yapilan bir sinava sokmus ve asil "mucize"yi burada gostermistir. Montessori tarafindan egitilmis idiot cocuklar, sadece sinavi gecmemis, normal okullarda okuyan normal cocuklarin bir cogundan daha yuksek puan almistir. Bu, "ilk Montessori mucizesi" olarak adlandirilir.
Burada calistigi sure boyunca bu metodun sadece idiot cocuklar degil normal cocuklar uzerinde de basarili olacagini gorur.

Montessori, 1896 - 1906 yillari arasinda Roma'da saglik bilgisi kursusune, 1904-1908 yillari arasinda antropoloji kursusune sahiptir. 1904 yilinda antropoloji profesoru olur.
6 Ocak 1907 'de Roma'nin en kotu mahallelerinde oturan okuma yazma bilmeyen ve asi cocuklarin egitimi icin "Casa dei Bambini" (Cocuklar Evi)'ni kurmustur. Bu okul, bir ev projesinin cevresinde oturan asi cocuklarin insaata zararini azaltmak icin insaat firmasi tarafindan kurulmasi planlanmis ve cok kucuk bir butce ayrilmistir. Oysa ki bu durum Montessori icin yillarca hazirladigi tohumlarini dikmek icin tertemiz bir tarladan baska birsey degildir. Heyecanla teklifi kabul eder. Cok zor ve yipratici bir donemdir. Ancak Montessori uretitigi gunluk hayattan alinma materyaller, sevgi, ilgi ve alaka ile hem kendi metodunu gelistirir hem de ikinci bir mucize gerceklestirir. Herkesin umudu kesmis oldugu bir cocuk toplulugu kisa zamanda 3-4 yasinda okuyup yazmaya, vahsiliklerinden kurtulup sosyallesmeye, kendilerini, ailelerini ve cevrelerini guzellestirmeye baslarlar.


Bugun modern egitimde dogru bildigimiz ve kullandigimiz ne varsa Montessori tarafindan bu donemde gerceklik olarak ortaya konmaya baslar.
Cocuk boyutunda esyalar dunyada ilk kez bu okulda kullanilir. Montessori her cocugun ilgi alaninin digerinden farkli oldugunu gorur. Her cocuk istedigi ve ilgisini ceken konu ile ilgili calisma yapmakta serbesttir. Bildigim ne varsa cocuklardan ogrendim, der. Cocuklari inceleyerek metodunu her gecen gun biraz daha gelistirir.

- Cocuklar gelecegin birer buyuk insanidir. Cocuklara kotu davranilmamali, sevgi ile yaklasilmali, saygi duyulmali ve yardim edilmelidir.
- Cocuklar bakima muhtac, bagirilacak, emredilecek birer bitki degildir. Her cocuk birer bireyin insacisidir. "...cocuk insanlik tarihinde hakkinda bos bir sayfa olan bir figurdur...."
- Cocuklara bebeklikten itibaren saygi gostermek gerekir. Bebekler buyuk insan olmayi ogrenen kucuk insanlardir. Onlari ilgilendiren her sey hakkinda onlarla konusulmalidir.
- Cocuga ceza asla uygulanmaz. Dogru yol gosterilir.
- Cocugun yapabilecegi birseyi sirf cocuk yavas ya da eksik yapacagi icin onun yerine yapmak cocugun gelisimini olumsuz yonde etkiler.
- Montessori'ye gore herseyden once nasil iyi insan olunacagi, nasil iyi arkadas olunacagi, bir problemi nasil cozulecegi ogrenilmelidir. Akademik calismalar bundan sonra gelir.
- Yetiskinler cabalariyla bir insan yaratamazlar. Bu, cocugun kendi isidir.
- Egitim bir takvime, bir tabloya ya da programa gore degil, hayata gore sekillenmelidir.
- Cocuk oz guvenin yaninda oz disiplini de kendi ogrenmelidir. Cocuga yol gosterilir ancak yanlislar kendi kendine ogrenilmelidir. Montessori'de "hayir", bariyerler, kisitlamalar ve engeller yoktur.
- Hazirlanmis cevre esastir. Cocugun deneylerini yaparken zarar gormemesi gerekir.
- Cocugun gelisimi icin duyarli donemleri vardir. Bu donemler incelenmeli ve bu donemlerde gerekli egitim verilmelidir.


Italya'da 1922'de fazizm diktatorlugunun gelmesine kadar serbestce gelisen Montessori metodu fasizmin 4 yasindan itibaren siyah gomlek giyilmesi, askeri silahlar ile askeri sistemde ayni tip iktidarin askerleri yetistirilmesi ilkeleri ile ters dustu. Bu donemde her ogretmen ayni zamanda fasist asker olarak biliniyor ve bu yonde yemin etmeyenler isini kaybediyordu.
Bu donemde Montessori, calismalarina Ispanya'da, arkasindan Ispanya'da Ispanya Savasi'nin patlak vermesiyle Ingilterede, Hollanda'da ve arkasindan Hindistan'da devam etti. 1938 yilinda Hollanda'da Montessori Egitim Merkezi'ni kurdu. Hindistan'da bulundugu bir donemde 1940 yilinda Hindistan'in 2. Dunya Savasi'na girmesi ile tum yabancilar gibi onun da ulkeye terk etmesine izin verilmedi. Montessori bu donemde arastirmalarina devam etti ve cok lisanli egitim konusunda arastirmalar yapti, 1000 civarinda ogretmeni kendi metodu konusunda egitti.
1947 yilinda Londra'da Montessori Egitim Merkezi'ni kurdu.
Maria Montessori, 1949, 1950 ve 1951 yillarinda uc kere Nobel Baris Odulu'ne aday gosterildi. Tam bir dunya vatandasi olarak yasamis olan Montessori, 1952 yilinda Noordwijk'da (Hollanda) ogluyla yaptigi ve Hindistan'daki bir konferansa katilamayacak kadar yorgun ve yasli oldugunu soylemesinin tam arkasindan beyin kanamasindan hayata gozlerini yumdu. Oldugu yere gomulmeyi istediginden Hollanda'ya gomuldu.

Calismalarini, en buyuk destekcisi ve asistani olan Mario Montessori devam ettirmistir. Bugun gunumuzde tum dunyada milyonlarca cocuk sayisi binlerce olan Montessori okullarinda egitim almaktadir.
O donem icin tamamen radikal olan bu sistem, bugun gunumuzde Montessori kurallarinin bir cogunun zaten hayatimiza adapte olmus olmasindan dolayi kolaylikla kabullenilebilir bir sistem halini almistir. Bugun modern egitimde dogru olarak kabul ettigimiz ne varsa 100 yil once Montessori tarafindan ortaya konmustur. Iste okudugumuzda bir cogumuzun ben bunu zaten uyguluyorum demesinin tek nedeni budur.
Montessori'nin buluslari sadece okul oncesi cocuklarin egitiminde degil ilkokuldan liseye kadar tum donemlerde cocuk egitimini kapsamaktadir. Montessori'nin basarisinin atesi hala sonmemis, hatta guclenerek buyumustur. Inceledikce kendine hayran birakan, heyecanlandiran ve gercekten basarili olan bir sistemdir.
2 yorum:
Yaşadığı dönemin tüm zorluklarına rağmen neler başarmış! İyi ki pes etmemiş de metodu ve uygulamaları bizlere ve dolayısıyla da çocuklarımıza kadar ulaşabilmiş...
Adını ilk kez 2010 yılında duymuştum.Çocuğumun neden tırnak yediğini onun yazdukları sayesinde bulmuştum.Kitaplarını nerede bulabilirim ?İnternette bazı kitap sitelerinde bulamamıştım.
Çok ama çok büyük bir insan.Hayatını daha önceden biliyordum.Google a teşekkürler ki onu bugün bir kez daha anmış...
Yorum Gönder