Yasal Uyari

Aksi belirtilmedikce bu sitede yayinlanan tum yazilarin ve fotograflarin telif hakki yazarina aittir. Izinsiz yapilan tum alintilar icin hukuki yollarin acik oldugu hatirlatilir.
-----------------------------------------

Tanitim

Bu blog, cok yazarli olup Montessori Egitimi mail grubu uyelerinin yazilarindan olusmaktadir ve Montessori Egitimi ile ilgili yazilar icermektedir. Yazarin ismi (ya da takma ismi) yazinin genelde basinda ya da sonunda yer almaktadir.

Buyuyorum Egleniyorum Ogreniyorum aktiviteleri her iki haftada bir konu degistiren ve uyelerimizin cocuklar ile yaptigi calismalari icermektedir.

Buyrun, hosgeldiniz...


14 Aralık 2009 Pazartesi

dokunma duyularının uyarılması

'' m.montessori,önce duyunun,sonra zekanın eğitimine odaklanır. çocuk 3-7 yaşları arasında duyularını doğal olarak kullanır ve mükemmelleştirir. bu yaşlar zekayla ilişkili olarak duyu etkinliklerinin biçimlendiği zamandır.bu nedenle duyuların eğitimine bu yaşlarda başlamak gerekir.m.montessori estetik ve ahlak eğitiminin de duyu eğitimi ile yakından ilişkili olduğuna inandığı için görerek,duyarak,dokunarak ,hissederek,hareket ederek öğrenecekleri materyaller tasarladı''
eylem korkmaz/montessori metodu

bizde buna dayanarak evde dokunma duyularını uyaracak materyaller yaptık.aslına benzemesede amaca hitap etti buda bize şimdilik yetti... :))

uygulama da tüm materyallerde aynı yöntemi uyguladık.

*önce nesneleri gözümüzle inceledik. ne olduklarını, ne işe yaradıklarını ,nelerden yapıldığını ,şekillerini tartıştık.
**bunları nasıl kullanacağımızdan bahsettik.
***dokunduk ,hissettik, o ana kadar fark etmediğimiz ayrıntıları bulduk.
****eşleştirdik,ayırdık ,grupladık.
**birinci uygulamanın ardından aynı işlemleri gözleri kapalı tekrarladık.**

ilk materyallerimiz içine pirinç,nohut,elyaf,sünger doldurduğumuz farklı dokulara ve şekillere sahip kumaşlar.bu arada oral dönem için çok uygun bir oyuncak.

yazın deniz kenarından topladığımız taşları yıkadık,kuruttuk.adına dokunma taşları dedik .içlerinde pürüzlü,pürüzsüz ,mat,parlak ,değişik form ve renklerde taşlar var.bu çalışmaya bayıldık hala ara ara çıkarıp inceliyoruz.içinde bulundukları kutuda ahşap olunca çalışma daha da zenginleşti.

*taşlar yaşken daha parlaktı.kuruyunca matlaştı buda ablamızın gözünden kaçmadı...*

bunlarda dokunma tabletleri sağdan başlayarak eşit büyüklükte pürüzsüz tahtaya yapıştırılmış aynı kalınlıkta zımpara kağıdı ,ikincisi kalından inceye sıralanmış zımpara kağıdı,üçüncüsü kalından inceye ve tekrar kalına doğru sıralanmış şerit halinde zımpara kağıdı.
( bu çalışma için mdf parçalarından yararlandık.)


bu çalışmada dokunma dışında hacim, ağırlık,boyut...vb gibi algılarıda desteklenmiş oldu. çünkü her nesne sadece doldurulacakları tabaklara göre birebir eşlenecek şekilde ayarlanmıştır. örneğin narlar sadece en büyük kaba tam olarak sığar,zeytinlerde en küçük kaba...


ilk uygulamada tabiiki doğru yerleştirilme yapılmadığı için nesneler arttı yada tabağın yarısı boş kaldı...hata kontrolünü ablamız ( 3,5 yaş ) kendi yaptı ve çalışmayı bir kaç kez tekrarladı.sonuçta doğru yerleştirmeyi buldu.
boncuk sırasını beklerken ablayı çok dikkatli izlediği için hata yaptıkça kendi kendine ııı....ommaz....yanlııış....gibi sözlerle kendini eleştirerek yapmaya çalıştı.otokontrol devrede yaniii ...:D başarma oranı %60 larda kalsada yaşına göre (23 ay ) tabiiki yaptı notunu alabilir...:))

filiz ( 32 )
sueda ( 3,5 yaş )
inci ( 23 ay )

http://suinci.blogspot.com/





1 yorum:

Odil Sezen Metin dedi ki...

Ne hoş fikirler bunlar böyle..Biz dokunma duyularını harekete geçiren kitabımızla çalışıyor ve eğleniyoruz...
Sebze ve meyve fikri harika..